Kilka wskazówek dla rodziców
Integracja sensoryczna
Memory dotykowe
Pozwala doświadczać różnych faktur i materiałów, ćwiczyć pamięć dotykową i świetnie się bawić. Do wykonania memory można użyć:
· kwadracików wyciętych z grubszego kartonu,
· kleju na gorąco,
· materiałów o różnych fakturach (karton falisty, szklane koraliki, kasza gryczana, filc, foliowa reklamówka, resztki materiału, papier ścierny, różne nasiona, makaron, kasza manna, zgnieciona folia aluminiowa, bibuła).
Na kartoniki naklejamy różnorodne materiały. Taki sam kartonik musi być w dwóch egzemplarzach.
Dziecko wyjmuje z woreczka jeden element, dotyka jego fakturę i stara się ją zapamiętać. Następnie za pomocą dotyku wyszukuje w woreczku drugi taki sam element pasujący fakturą.
Dobieranie w pary (bez
podglądania) jest sporym wyzwaniem i na początek warto odłożyć część kwadracików.
Memory zapachowe
Służy do stymulacji zmysłu węchu. Z jego pomocą „bawimy się” w rozpoznawanie znajomych zapachów, nazywamy je, poznajemy nowe. Rozmawiamy też o tym, które zapachy są dla nas miłe, a które wydają się nieprzyjemne.
Do memory można wykorzystać przyprawy, np. cynamon, goździki, gałkę muszkatołową i skórkę pomarańczową. Do wykonania pomocy potrzebne są:
· karton pocięty w kwadraty równych wymiarów,✨
· pachnące materiały sensoryczne w całości – laski cynamonu, goździki, gałka muszkatołowa i inne,
· te same materiały sensoryczne co powyżej, ale zmielone,
· klej na gorąco,
· małe zamykane pojemniki, do których można wsypać mielone przyprawy.
Klejem na gorąco należy przytwierdzić przygotowane materiały do kartonowych kwadratów (na każdym inną przyprawę). Do przygotowanych pojemniczków (np. po sypkim brokacie) wsypać te same przyprawy, ale w wersji zmielonej.
Dziecko wącha przyprawy w pojemniczkach i dopasowuje do odpowiedników na kartach. Można zawiązać oczy.
![]() |
sasanki.com |
Relaksacja - Aktywne słuchanie muzyki
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową
Kontrola własnych emocji. Relaksacja.
Historia żółwia
Opowieść o żółwiu, opracowana przez Schneider, zachęca dziecko do kontroli własnych emocji. Opowiada historię małego żółwia, który na wszystko się złościł i łatwo tracił nad sobą panowanie.
Pewnego dnia żółw niewłaściwie się zachowywał a później czuł się samotny i odizolowany. Tego dnia spotkał mądrego żółwia, który pokazał mu sztuczkę, dzięki której można się kontrolować, gdy odczuwa się złość. Powiedział żółwiowi, aby wszedł do skorupy i liczył, aż się uspokoi. Żeby zatrzymał myśli i się zrelaksował. Mały żółw posłuchał rady i wszystkie problemy rozwiązują się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
Jak wygląda pozycja
żółwia?
Dziecko powinno przykucnąć i wsunąć głowę w ramiona, jakby miało osłonkę, swoją skorupę, do której może się wycofać. Kiedy dziecko jest w „skorupie”, powinno oddychać bardzo głęboko. Powiedz dziecku, aby skoncentrowało się na powolnym wdechu i wydechu. To pomoże mu rozluźnić mięśnie i wyeliminować napięcie mięśniowe, które towarzyszą złości.
Dziecko powinno pomyśleć o tym, co zrobi, kiedy wyjdzie ze swojej „skorupy”. Oznacza to myślenie o możliwych rozwiązaniach problemu. Możesz zaproponować dziecku pewne rozwiązania, ale ostatecznie dziecko samo powinno podjąć decyzję samodzielnie. Trzeba ćwiczyć z dzieckiem tą technikę aż ją w pełni zrozumie i zastosuje. Pomoże to dziecku zrozumieć, że technika żółwia jest o wiele bardziej skuteczniejsza niż furia.
A jakie są zalety tej
techniki?
Rozwijanie autonomii i
pewności siebie – dziecko świadomie odczuwa emocje i jest w stanie zachować większą kontrolę
nad swoim zachowaniem.
Ufność wobec rozumowania - dziecko stopniowo zrozumie, że zawsze
najlepiej jest zastanowić się przed podjęciem działania, zauważy, że jego działania
przynoszą lepsze efekty, jeśli są przemyślane. To będzie ważna lekcja, która
pomoże mu radzić sobie w dorosłym życiu.
Zmniejszenie niepokoju - jeśli Twoje dziecko czuje, że ma nad
sobą większą kontrolę, poczuje się również bezpieczniej. Poprzez rozwijanie
bardziej asertywnych zachowań, rzadziej będzie napotykać na konflikty w swoich
relacjach.
Silniejsze poczucie własnej wartości – technika żółwia pozwala maluchom poprawić
samopoczucie. To z kolei prowadzi do wzrostu samooceny.
Większa odpowiedzialność - to dziecko
ocenia i podejmuje decyzję o wyborze rozwiązania. Pomaga mu to zrozumieć, że
jest odpowiedzialne za swoje działania.
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
Na kartce narysuj tor (linie) dla guzików które będą się przemieszczać z lewej do prawej strony - kierunek w tym zadaniu jest ważny! Przygotowuje dziecko do późniejszej nauki czytania. Guziki MOŻNA WYKONAĆ z kolorowego papieru, z filcu, papieru karbowanego, można też zastąpić guzikami plastikowymi - w ten sposób dzieci pod paluszkami będą mieć bodźce sensoryczne. Trudność zadania (linia do przejścia) można wykonać w zależności od wieku dziecka.
Wesoła piosenka, która usprawnia małe paluszki
Orientacja w schemacie własnego ciała
Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała
Poznawanie własnego ciała (na bazie naśladownictwa):
dotykanie poszczególnych części swojego ciała – rąk, nóg, głowy, brzucha, twarzy, wskazywanie i nazywanie ich
Kształtowanie relacji JA – przedmiot:
- wyprowadzanie
kierunków od osi własnego ciała:
·
spoglądanie zgodnie z podanym kierunkiem: "Spójrz w górę / dół / przód / bok / tył",
·
unoszenie i opuszczanie rąk: "Unieś ręce – podnieś ręce do góry. Opuść rękę – weź rękę w dół",
·
operowanie przedmiotem zgodnie z podanym kierunkiem: "Podnieś misia do góry. Przesuń lalkę w bok. Połóż auto na dole",
· rzucanie piłką zgodnie z podanym kierunkiem, nazywanie kierunku:"Rzuć piłkę w przód / w tył / w bok",
- utrwalenie i stosowanie określeń przyimkowych odnoszących się do dziecka: na – pod, przed (przede mną) – za, obok,
·
wykonywanie poleceń: "Połóż piłkę przed sobą / za sobą / obok siebie. Połóż misia na głowie / pod pupą" (jako żart, który w rzeczywistości
utrudnia zadanie).
Ćwiczenia w schemacie ciała drugiej osoby:
Dzięki ćwiczeniom z tej grupy wzajemnie przekazujemy doświadczenia i relacje przestrzenne w stosunku do drugiej osoby. Poza rozwojem orientacji przestrzennej ćwiczenia te rozwijają i pomagają dostrzec obecność drugiej osoby. Uczą współpracy i budują poczucie bezpieczeństwa (Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne). Zabawy te pozwalają zamieniać się rolami. Rodzic staje się dzieckiem, a dziecko – rodzicem!
• zabawy przed lustrem - odtwarzanie min, wskazywanie odpowiednich części ciała, np. "Pokaż łokieć, ramiona",
• zabawa w Lustro - powtarzanie min i ruchów przy zachowaniu kontaktu wzrokowego, np. "Pokaż, że jesteś wesoły / zdziwiony tak jak ja",
• zabawa w Papugę – powtarzanie czynności wykonywanych przez drugą osobę, np. "Pokaż jak machasz ręką", • zabawa w Potrafisz pokazać…? – wskazywanie części ciała, o które poprosi nauczyciel, np. "Pokaż czoło",
• zabawa w Pokaż czy mam…? - nauczyciel pokazuje część ciała na dziecku a dziecko ma wskazać tę samą część ciała na ciele nauczyciela i nazwać ją, np. "Tu masz czoło",
• wspólna zabawa – łapanie się za ręce, kładzenie dłoni na kolanach, na ramionach, na głowach (i głaskanie po nich), na plecach (i klepanie po nich)
Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała drugiej osoby
stojącej naprzeciw
Wyrabianie i utrwalanie orientacji w schemacie ciała drugiej osoby stojącej
naprzeciw oraz rozwijanie umiejętności dostrzegania drugiej osoby, współdziałania z nią, a także uczenie współpracy i poczucia bezpieczeństwa
wynikającego z obecności drugiej osoby.
- ćwiczenia w parach (np. według metody Ruchu Rozwijającego W.
Sherborne):
- ćwiczenia „z” – (partner „aktywny”, partner
„bierny”; najpierw ćwiczenia tyłem – bez nawiązywania kontaktu wzrokowego),
- ćwiczenia „przeciwko”,
- ćwiczenia „razem” – obydwaj partnerzy aktywni,
- zabawy z naśladowaniem:
– zabawy przed lustrem (wskazywanie części ciała,
odtwarzanie ruchu, min),
– zabawa w lustro (powtarzanie ruchów, min
drugiej osoby przy bezpośrednim kontakcie wzrokowym),
- „rób to co ja” – naśladowanie czynności
wykonywanych przez drugą osobę,
- „ja mówię, ty pokaż” – rodzic mówi np. „pokaż
głowę”, dziecko pokazuje; „połóż ręce na głowie; później odwrotnie;
dziecko mówi, rodzic pokazuje, - „pokaż gdzie mam” –
nauczyciel pokazuje części ciała na dziecku, następnie dziecko pokazuje je
nauczycielowi
.
Wyobraźnia przestrzenna
I jeszcze kilka wierszyków i piosenek z pokazywaniem Zabawy z wierszykami uczą nazywania oraz wskazywania części ciała i wprowadzają do tematu stron: lewa-prawa. Dzięki powtarzaniu wierszyków oraz obrazowaniu ich za pomocą gestów, rozwijacie u dzieci koordynację ruchowo-słuchową, pamięć, koncentrację, słownictwo. A przede wszystkim doskonale się bawicie!
O tym jak ważne są ćwiczenia ręki, żeby ładnie rysować i móc zrobić coś miłego
Kilka zabawek do wykonania z dziećmi
Masa solna - rozwijanie motoryki małej
Jak zrobić książeczkę manipulacyjną?
Gimnastyka dobra na wszystko

Eksperymenty